De herfst is reeds in volle gang en de temperatuur duikt in de vroegste ochtenduren soms al onder het nulpunt. We gaan het koude winterseizoen weer tegemoet en dat betekent dat we sneeuw en ijs op de autowegen kunnen verwachten. Met de gladde wegen in het vooruitzicht is het verstandig om preventieve maatregelen te nemen. De zomerbanden verruilen voor winterbanden is in deze tijd van het jaar dus een goede beslissing. In Nederland is het niet verplicht om winterbanden te gebruiken, maar het wordt wel aanbevolen. In sommige andere (Europese) landen is het echter wél verplicht gedurende de wintermaanden.
[IMAGE=eOwnp2cXdhsa.jpg]
Materiaal en profiel
De vraag is wat de bijzondere kenmerken zijn van winterbanden waardoor ze zich onderscheiden van zomerbanden. Autobanden hebben bepaalde hoedanigheden die nodig zijn om te kunnen presteren. Deze hoedanigheden zijn kwaliteiten als slijtvastheid, rolweerstand en remweg. Het bandenmateriaal en het profiel van de banden staan garant voor deze kwaliteiten. De prestaties van autobanden kunnen dus worden gemanipuleerd door veranderingen aan te brengen in het materiaal en/of in het profiel. Voor winterbanden is dan ook gebruik gemaakt van zachter rubbermateriaal dan voor zomerbanden. Verder hebben ze veel meer profiel en bevatten bovendien kleine groeven (lamellen). We kunnen dit vergelijken met het diepe profiel van de zool van een winterschoen, de zogenaamde anti-slip schoen. Om goed te kunnen presteren in winterweer moeten autobanden een behoorlijke grip hebben bij sneeuw en ijs. Bovendien moet de remweg korter zijn zodat de auto spoedig tot stilstand komt op een glad wegdek. Dit voorkomt bijvoorbeeld een kettingbotsing. Door hun speciale constructie voldoen winterbanden in hoge mate aan deze normen. Winterbanden zijn tevens zeer efficiënt gebleken bij ijzel en hagel en zelfs bij harde regen.
Buitentemperatuur
Winterbanden zijn dus totaal niet geschikt voor de zomermaanden. De buitentemperatuur heeft namelijk ook invloed op het (rubberen) materiaal van de autobanden. Als de temperatuur omhoog gaat wordt het rubber namelijk zachter. Dit heeft consequenties voor de kwaliteiten van de autobanden en bijgevolg ook voor de prestaties die ze moeten bieden. Indien het rubber (te) zacht wordt in de zomermaanden, wordt de remweg langer en de banden slijten bovenmatig. Bovendien kost deze grap onnodig veel brandstof. Daarom is het niet verstandig om met winterbanden door te blijven rijden in de zomer. De grens ligt ongeveer bij 7 graden Celsius. Het is dus slim om de autobanden aan te passen aan het seizoen.
Wegonderhoud bij winterweer
De gladheidsbestrijding is in Nederland erg goed georganiseerd. Zodra er sneeuw of ijs op het wegdek ligt, worden er strooiacties opgestart. Deze acties worden zowel met droogzout als met natzout oftewel pekel uitgevoerd. Bij hevige sneeuwval worden daarnaast ook sneeuwschuivers ingezet. Bedenk dat het wegonderhoud bij winterweer in vele andere (Europese) landen veel minder systematisch wordt uitgevoerd. Winterbanden zijn dan een noodzakelijkheid om ongelukken te voorkomen. Vandaar dat het in bepaalde landen ook verplicht wordt gesteld, en terecht!