Michelin is – samen met Bridgestone, een Japanse bandenfabriek – de grootste bandenproducent ter wereld. Het Franse concern werd in 1889 opgericht door André en Edouard Michelin. Het alom bekende bedrijf is tot op de dag van vandaag nog steeds in handen van de familie Michelin. Het hoofdkantoor van het concern bevindt zich in de Franse stad Clermont-Ferrand (in de Auvergne), waar al enkele jaren gebruik gemaakt wordt van het probate CRM-systeem.
Bandenproductie
Het bedrijf produceert luchtbanden – zomer én winterbanden – voor personen- en vrachtwagens. Het is best mogelijk dat ook de zwaar beveiligde presidentiële auto van Macron uitgerust is met extra sterke autobanden van Michelin. In de wereld van de autosport is Michelin een zeer gewaardeerd bandenmerk. In de afgelopen jaren waren een groot aantal raceauto’s die meededen aan de 24 uur van Le Mans voorzien van Michelin-banden, en ook Formule 1 bolides – met name die van Renault – waren menigmaal uitgerust met banden van het Franse merk. Verder produceert Michelin regelmatig banden voor de diverse voertuigen die meedoen aan rally’s, zoals bijvoorbeeld ‘Le Dakar’ en de rally van Zweden.
Michelinfabriek in Den Bosch
Michelin beschikt – wereldwijd – over een groot aantal bandenfabrieken. Ook in Nederland werden van 1947 tot 1994 Michelinbanden geproduceerd. De bandenfabriek was destijds gevestigd aan de Oude Vlijmenseweg in Den Bosch, waar (vracht)autobanden én fietsbanden vervaardigd werden. In 1992 ging het niet goed in de autobandenbranche, waarna besloten werd om de productie van luchtbanden sterk te verminderen, namelijk tot 200.000 banden per jaar, terwijl de technische capaciteit van de bandenfabriek in Den Bosch op bijna 400.000 banden lag. Er werd nog een overlevingsplan opgesteld om de zaak te redden, maar dat mocht niet meer baten. In 1994 werd de enige Michelin bandenfabriek van Nederland gesloten.
Michelin verkooppunten en bandenservice
Tegenwoordig zijn er een groot aantal Michelin bandenleveranciers werkzaam in Nederland. Deze leveranciers zijn erg kundig op het gebied van banden en staan hun klanten altijd met raad en daad bij. Om hun klanten ook optimaal van dienst te kunnen zijn op administratief gebied, maken deze bandenspecialisten graag gebruik van het moderne CRM-systeem, dat onder meer door het bedrijf Lime technologies ontwikkeld is.
Optimale klantenservice met behulp van CRM
CRM is namelijk erg praktisch gebleken bij het hanteren van klantgegevens, en aangezien elke Michelin leverancier met onnoemlijk veel klanten te maken heeft is dit beproefde systeem een ware uitkomst om een goede klantenservice te garanderen. Met CRM is het mogelijk om alle gegevens van de klant – zowel de persoonlijke gegevens van de klant als de geschiedenis van de aan de klant geleverde banden – op een systematische manier te beheren. Met behulp van dit verkregen overzicht is de bandenspecialist in staat om zeer gericht bandenadvies aan de klant te geven.
Eersteklas prestaties
Michelin produceert banden van zeer goede kwaliteit. Daarom kiezen de meeste mensen voor betrouwbare Michelin banden, omdat de kans dan zeer klein is dat het waarschuwingslampje plotseling zal gaan branden. Omdat deze bandenproducent tegenwoordig gebruik maakt van de allernieuwste ‘evergrip’ technologieën zijn de prestaties van Michelin autobanden voortreffelijk. Het Franse bandenconcern wil duurzame banden produceren die lang meegaan, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.